Personen met verward gedrag

art-43-mensen-met-verward-gedrag D66 Roermond is bezorgd over de opvang van mensen met verward gedrag in het komende jaar. Dit weekend verklaarde de politiechef van Amsterdam-Amstelland dat de politie op 1 januari 2017 gaat stoppen met opvang en vervoer van “verwarde personen”, die geen strafbaar feit hebben begaan. Het is niet humaan om deze mensen op te pakken, terwijl het patiënten zijn, die hulp nodig hebben. De bestuursvoorzitter van geestelijke gezondheidsinstelling Antes, Sjef Czyzewski, waarschuwt dat de GGZ nog niet klaar is voor deze taak. Minister Schippers van Volksgezondheid geeft aan het “erg belangrijk te vinden dat mensen met verward gedrag op een passende, niet onnodig stigmatiserende en traumatiserende manier worden opgevangen of vervoerd. ” De minister geeft aan dat de regie bij de gemeentes ligt, om goede afspraken te maken , omdat het nu nog niet duidelijk is wie de taak van de politie moet overnemen.

Gepubliceerd op 14-09-2016 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018