D66 in Roermond

Begin 1980 kwam een aantal leden van D66 onder leiding van Wim van Hinsbergen regelmatig bijeen. Deze groep besloot in 1982 mee te doen aan de verkiezingen voor de gemeenteraad in Roermond. Helaas kregen ze niet genoeg stemmen. Deze groep is daarna verwaterd, mede door het plotselinge overlijden van Wim.

Medio 1989 begon een nieuwe groep D66 leden. In november 1990 bij de herindeling met Herten waren er verkiezingen voor de gemeenteraad en werd Lodewijk Imkamp als eerste raadslid voor D66. Bij de verkiezingen in maart 1994 en 1998 werd hij opnieuw gekozen.

In 1995 werd de afdeling Roermond en omgeving opgericht, omdat het minimale aantal leden van 20 werd bereikt. Voorzitter werd Harrie Martens en in 1996 Tjeerd Teitsma penningmeester.

In november 1999 werd Lodewijk Imkamp part time wethouder voor volksgezondheid en milieu. Op 1 januari 2002, na het vertrek van Boy Swachten naar Kessel als burgemeester, kwam daar Openbare Werken bij en per 1 februari ook cultuur. Daarom werd hij toen full time wethouder.

Na de verkiezingen van maart 2002 werd Lodewijk Imkamp wethouder van cultuur, communicatie en integrale veiligheid. In september 2002 na het vertrek van burgemeester Kaiser kwam (Eu)regionale samenwerking ook in zijn portefeuille. Door de invoering van het duale stelsel in maart 2002 was een wethouder geen lid meer van de gemeenteraad. Dus volgde Ferdinand Pleyte Lodewijk op als raadslid. Wilbert Dekker was lid van de Commissie Openbare Werken en Sport van 1998 tot 2006 en enige tijd ook van de commissie Financiën. Ulrich Kloth was in dezelfde periode lid van de commissie Stadsontwikkeling.

Bij de verkiezingen van 2006 haalde D66 geen zetel in de gemeenteraad.

Het jaar 2009 was Lodewijk Imkamp waarnemend burgemeester in Kessel tot de herindeling bij Peel en Maas per 1 januari 2010.

In 2010 haalde D66 weer een zetel, die ingevuld werd door Ferdinand Pleyte. D66 mocht nog maar één lid van een commissie benoemen. Noortje Heinen was lid van de commissie Burgers en Samenleving tot november 2012.

Op 17 januari 2013 werd Ferdinand Pleyte wethouder Financiën, Economische Zaken en Regionale samenwerking. Wilbert Dekker werd dezelfde dag lid van de gemeenteraad en lid van de commissie Bestuur & Middelen en de commissie Ruimte. Chrit Achten werd lid van de commissie Burgers en Samenleving.

Laatst gewijzigd op 22 januari 2014