Campagne gemeenteraad 2014

Campagne D66 Gemeenteraadsverkiezingen 2014.

Ergens in september 2013 start de campagnecommissie met de voorbereidingen voor de verkiezingen van 19 maart 2014. De programmacommissie die het verkiezingsprogramma moet samenstellen is dan al een eind op weg. Binnen de campagnecommissie worden eerst een aantal basale zaken besproken:

• hebben we geld om onze campagne te bekostigen of hoe kunnen we aan geld komen hiervoor;
  • op welke wijze kunnen we de meeste aandacht voor D66 trekken;
  • doen we weer hetzelfde als bij andere verkiezingen of gooien we het over een compleet andere boeg;
  • heeft het überhaupt wel zin om campagne te voeren;
  • wie wil er allemaal mee doen aan de campagne en hoe betrekken we onze leden erbij;
  • we maken een eerste inventarisatie van ideeën;
  • het programma van D66 Roermond zal leidend zijn in de campagne;
  • we stellen de vergaderdata vast.

In de daarop volgende vergaderingen spreken we af dat we ons zullen concentreren op een aantal acties.

D66 heeft al eens gewerkt met een zogenaamde STEMTENT. Ergens op een druk punt in de stad (Binnenstad, Herten, Swalmen, Donderberg, etc.) wordt aan voorbijgangers een stelling voorgelegd waarop ze kunnen reageren. Bijvoorbeeld: Ik  ben voor/tegen het legaliseren van de wietteelt. Of zoals in Swalmen: Ik vind de nieuwe Dorpsraad wel/niet goed voor de gemeenschap van Swalmen. De uitslag van de stelling is wel interessant, maar het is belangrijker om met de bewoners in gesprek te komen. En dat is aardig gelukt. In Swalmen heb ik wel een kwartier gepraat met een inwoonster. Over de dorpsraad, maar ook over de dorpskern, de leefbaarheid, de bibliotheek, over speelgelegenheden voor kinderen, over buurthuizen en nog veel meer zaken. Ik bedankte haar en ging verder. Na een minuut werd ik op mijn schouder getikt door diezelfde dame en ze zei: U bent een belangrijke vraag vergeten. En welke is dat dan vroeg ik. Ze antwoordde: Of ik ook op D66 ga stemmen.

Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal verplichte nummers. Onze lijsttrekker Ferdinand loopt drie weken aan een stuk alle lijsttrekkersdebatten af. Van de ondernemers en de FNV, van de VVD en de Stadspartij, van Groen Links en de PvdA, uiteraard van D66, van RTV, TVELLEF, L1 en ga zo maar door. Veel van hetzelfde. Soms lopen de spanningen wel eens op en is er een verhit debat, soms is het slaapverwekkend. Maar het hoort er allemaal bij.

Dan staan we nog met z’n allen twee volle zaterdagen op het Munsterplein (8 en 15 maart) van 9 tot 5. Elke zichzelf respecterende partij is van de partij. Probeer maar eens weg te blijven! Zo lang als het weer meespeelt is het goed te doen. Je treft veel kennissen, oude bekenden en nieuwe gezichten. De omgang met de collega-kandidaten van andere partijen is kameraadschappelijk. En dat is ook belangrijk. Wellicht zijn het straks onze coalitiegenoten.

Tot slot brengen de kandidaten die op een verkiesbare plaats op de D66 lijst staan nog ongeveer 15.000 folders rond in heel Roermond om meer bekendheid te geven aan hun persoon en de belangrijkste punten uit het programma.

Helemaal aan het einde van de campagne zijn er nog twee korte filmpjes gepresenteerd om op facebook, youtube of andere social media te plaatsen. Mooi en professioneel uitgevoerd. Volgens ons zelf een verademing tussen al het ander materiaal.

En nu maar hopen en vertrouwen op een goede uitslag op 19 maart.

Chrit Achten

Laatst gewijzigd op 12 maart 2014