woensdag 14 september 2016

D66 bezorgd over opvang mensen met verward gedrag na 1 januari 2017

art-43-mensen-met-verward-gedrag D66 in Roermond maakt zich zorgen over de opvang van mensen met verward gedrag na 1 januari 2017. De politiechef van Amsterdam-Amstelland verklaarde dit weekend dat de politie in het nieuwe jaar stopt met opvang en vervoer van “verwarde personen”, die geen strafbaar feit hebben gepleegd. De bestuursvoorzitter van de GGZ=geestelijke gezondheidszorg instelling Antes, Sjef Czyzewski, waarschuwt dat de GGZ nog niet klaar is voor deze taak. Minister Schippers van Volksgezondheid geeft aan het “erg belangrijk te vinden dat mensen met verward gedrag op een passende, niet onnodig stigmatiserende en traumatiserende manier worden opgevangen of vervoerd. Zij geeft ook aan dat de regie bij de gemeentes ligt, om goede afspraken te maken tussen de partners (politie, ambulancezorg en GGZ-aanbieder) omdat nu nog niet duidelijk is wie de taak van de politie moet overnemen.