maandag 22 augustus 2016

Anoniem solliciteren werkt in Den Haag. Proef in Roermond?

Art 43 vragen anoniem solliciteren 16 juli 2016 “Het stadhuis is te wit” is de kop boven een artikel in NRC Handelsblad 14 juli 2016. In Den Haag wonen mensen uit 140 landen en mensen van Nederlandse komaf vormen ongeveer de helft. Maar van de 7000 medewerkers van de gemeente is in de hogere schalen maar 12 % een bicultureel talent. Bij een proef in 2015 door Sociaal Cultureel Planbureau met 500 fictieve sollicitatiebrieven bleek afzender met Nederlandse naam 1.5 keer zo veel kans op een gesprek te hebben als een Hindoestaanse Nederlander en 1.8 keer zo veel als een Marokkaanse Nederlander. Sinds 1 januari 2016 neemt de gemeente Den Haag een proef met anoniem solliciteren. De naam, e-mailadres, geboorteplaats, nationaliteit en talenkennis worden weggelakt. Op 45 vacatures hebben rond 1500 mensen gesolliciteerd. Er blijken 50 % meer mensen met migranten achtergrond gesolliciteerd te hebben. In de werving worden de baankansen van mensen met een niet-Nederlandse achtergrond niet meer gediscrimineerd. In Binnenlands Bestuur van 22 juli “Anoniem solliciteren werkt wel, Proef in Den Haag verdient landelijk vervolg” pleit de Haagse wethouder voor landelijke proef. D66 en PvdA vragen B & W om ook in Roermond een proef te beginnen met anoniem solliciteren.