dinsdag 31 mei 2016

Wietteelt kan wel legaal

NRC handelsblad 31 mei 16: Legalisering van cannabis is wél mogelijk volgens internationaal recht. Dezelfde onderzoekers die eerst stelden dat wietteelt niet legaal kan vanwege internationale verdragen komen nu tot andere conclusie. Bij eerste onderzoek ovv Opstelten mochten ze alleen naar VN-drugsverdragen kijken. Nu ovv Utrecht, Eindhoven en Heerlen ook naar mensenrechten zoals overheid die in belang van de burger moet handelen. Minder gevaarlijke wietteelt midden in woonwijken, minder criminaliteit en betere controle van wiet leiden tot toestaan en regulering van wiet/teelt. Utrechtse wethouder Victor Everhardt ( D66 ), een van de initiatiefnemers: Nu is het Rijk weer aan zet. Volgende week is het jaarcongres van de VNG, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, die eerder al pleitte voor regulering. Wetenschappers Piet Hein van Kempen en Masha Federova, die rapport opstelden, zijn verbonden aan de Radboud Universiteit.